Pigmenter i maling
De mest brukte pigmentene i maling.
Rødt og jordfarger
Engelskrød og Jernoksyd
- Jernoksydfarge, dempet brunlig rød
- Kjent fra oldtifden
- Fremstilles i dag kunstig
- Finnes i nyanser fra gulbrun (venezianskrødt) til mørk rødviolett (caput mortuum, dodenkopf)
- navn etter opprinnelsessted feks. Falu Röd, Italiensk rød, neapelrødt, indisk rødt, tyrkisk rødt
- Biprodukt ved fremstilling av jern og kobber
- Rimelig rødfarge - brukt i bla komposisjonsmaling
Sinober
- Kjent fra oldtiden
- Kunstig fremstilt i 1687
- Mye brukt av kunstmalere
- God dekkevne men forandres i sollys
- Egner seg til lasurmaling og til dekorasjoner innendørs
Blymønje
- Sterk rødoranmsje
- Kjent fra oldtiden
- Lages ved at bly oksyderes til blyoksyd og deretter blymønje
- Tørker hurtig i linolje og har god dekkevne
- Er rustbeskyttende
- Mest brukt i dekorasjoner, er også brukt som husmaling
Okerfargene
- Jordfarger
- Kjent fra oldtiden
- Fargespekter fra dempet gul til mørk rødbrun
- Meget vanlig pigment, finnes over store deler av Europa
- Fete pigmenter er transparente og inneholder leirjord med aluminiumssilikat
- Magre pigmenter har bedre dekkevne og er rike på kalsiumforbindelser
Sienna
- Jordfarger
- Kjent fra oldtiden
- Rikest forekomst i Italia - derav navnet
- Nær beslektet med okerfargene
- To varianter: rå (lys brun) og brent (rødbrun)
- Mer transparente enn okerfargene og tørker langsommere
Umbra
- Jordfarger
- Kjent fra oldtiden
- Umbra viser til forekomster i Italia
- Tre nyanser: grønn, rå (mørk brunlig) og brent (rødlig)
Kasselerbrunt
- Jordfarge
- Kjent fra middelalderen
- Laget av jordaktig brunkull
- Fargen blekes i lys og har dårlig fargekraft
- Tørker sakte
- Viktig pigment til bruk i ådring på tross av svakhetene
Grønt
Grønn jord
- Jordfarge
- Kjent fra oldtiden
- Grågrønn farge med mange nyanser og inneholder bla glanconite og celladonite
- Mangler mangan og tørker derfor langsomt
- Liten dekkevne, spesielt i olje
- Egner seg til freskoteknikk og lasering
Zinkgrønt
- Blanding av zinkhvitt og pariserblått
- Brukt fra ca 1850
- Tåler svovelforurensning men ikke alkalier (såper)
Blått
Smalt
- Mørk til blekblå
- Kjent fra oldtiden, kunstnerfarge fra 1300
- Lges ved å varme opp en koboltforbindelse med kaliumkarbonat og kvarts til blått glass som knuses
- Smalt har dårlig dekkevne i olje
- Mye brukt som erstatning for dyr ultramarin
Pariserblått
- Kraftig blått pigment med grønnlig skjær
- Fremstilt fra 1704
- Også kalt preusserblått eller berlinerblått
- Meget kostbar
Mineralblått
- Lages ved at pariserblått tilsettes opp til 87 % tungspat
- Rimeligere pigment
Koboltblått
- Skarp, ren blåfarge
- Fremstilt fra 1777, industrielt fra 1804
- Lysekte og er uoppløselig
- Halvlaserende som oljefarge og er hurtigtørkende
- Produsert bla ved Modum Blaafarvaværk
Cølinblått
- Himmelblå kulør
- Fremstilt fra1805, i handelen fra ca 1860
- Meget anvendelig pigment
- Lysekte, har stor dekkevne som oljefarge og tørker hurtig
Ultramarin
- Kraftig blå farge med rødlig tone
- Gammelt pigment tidligere fremstilt av halvedelstenen lapislazuli
- Meget kostbart før det ble kunstig femstilt i 1826
Gult
Zinkgult
- Blek gul farge
- Fremstilt i 1809 og i handelen 1850
- Egner seg godt i olje
- Løselig i vann, er ikke lysekte
Neapelgult
- Kjent fra oldtiden
- God dekkevne
- Giftig
- Forhindrer riss og sprekkdannelser i malingsfilmen
Cadmiumgult
- Fremstilt i 1817
- Som oljefarge er pigmentet dekkende
- Finnes i mange varianter og valører
- Kan ikke blandes med bly- eller kromholdige pigmenter
- Blir giftig sammen med kobberfarger
Kromgult
- Fremstilt i 1809
- Et kraftig pigment i mange varianter
- God dekkevne i olje
- Svovelforurensning sverter pigmentet
- Blandes med pariserblått for å få kromgrønt
Hvitt
Kritt
- Kalciumkarbonat eller kritt er kjent fra oldtiden
- God dekkevne i limfarge, dårlig i olje
- Brukes helst som grunningsmaling og som fyllstoff (sparkel)
Blyhvitt
- Ren, hvit farge med god dekkevne
- Kjent fra oldtiden
- Både fremstilling og produkt er giftig
- Likevel meget populært, vanligste pigment i maling ca 1700-1860
- Svertes av svovel og oksygen, og blir etterhvert lys grå
Zinkhvitt
- Fremstilt ca 1845
- Viktig erstatning for blyhvitt
- Dårlig dekkevne og lang tørketid, og må derfor tilsettes tørkemiddel
- Maling med zinkhvitt blir lett sprø med årene
Titanhvitt
- Fremstilt i 1906
- Best dekkevne av de hvite pigmentene men tørker langsomst
- Vaskes av utvendig
- Ved å tilsette zinkhvitt får man tidohvitt, en blanding med gode egenskaper men som er på vei ut av markedet
Sort
Bensort
- Kjent fra oldtiden
- Fremstilles av forkullede dyreknokler
- Et godt pigment som er mye brukt
- Anvendbart i alle maleteknikker innendørs
Lampesort/ kjønrøk
- Kjent fra oldtiden
- laget av sot etter brenning av organiske stoffer
- Meget brukbart i alle malerteknikker
Kilde: "Gode råd om farger og stil" Fortidsminneforeningens hefte1989, 2006 s. 9