Restaurering av Frydendalkirke i Risør. Fotograf: Marlen Langeland Hagen

Restaureringsarbeid på Frydendal kirke

Arbeidet på Frydendal kirke i Risør har vært omfattende. Sollie Bygg har demontert og remontert flere tusen skiferheller, sikret spiret og reparert råteskader. Underveis har både håndverkere og lærlinger fått nyttig erfaring med hvordan et kirketak kan restaureres på en god og trygg måte.

Frydendal er en langkirke i tre fra 1879 i Risør kommune. Den ble tegnet av Henrik Nissen i nygotisk stil og har tvillingtårn på vestsiden. Kirken ble opprinnelig bygget av byggmester D. Bergmand fra Moss. Kirketaket er tekket med skifer. Skifer har svært lang levetid, men løse steiner viste tegn på dårlige sløyfer og lekter. Etter en anbudskonkurranse var det Risør-bedriften Sollie Bygg AS som fikk oppdraget med å sette i stand taket.

Sollie Bygg har utført et stort arbeid på Frydendal kirke. For daglig leder Arvid Sollie har prosjektet vært både faglig givende og nødvendig for å holde kompetansen ved like. Ikke minst fordi slike oppdrag gir gode referanser og viktig erfaring for å ta på seg flere oppdrag på kirkebygg.

Tusenvis skiferheller ned og opp igjen

Arbeidet har i hovedsak dreid seg rundt taket. Skiferen ble tatt ned og lagt opp igjen, og noe måtte suppleres med nytt. Sollie anslår at de har håndtert mellom tolv og tretten tusen skiferheller. Det meste tålte demontering og remontering.

Når skiferen først er nede, må hele taket gjennomgås. Det ble avdekket råte i både bjelker, hjørner og stolper, som er festet i tilsvarende konstruksjoner på innsiden. Det var også råte i deler av kledningen, særlig på østveggen. Under taket ligger det nå UV-bestandig papp, sløyfer og lekter i malmfuru som tåler råte bedre enn gran.

Selv spiret måtte sikres. Med lift over førti meter festet de løse deler og byttet ut ødelagte flak. På de to små tårnene på toppen er det gjort et begrenset arbeid, enkelte skiferheller er festet og noen ødelagte fjernet, men tårnene trenger en større gjennomgang om noen år.

Råte, nye stokker og riktig materiale

Selv med erfaring fra over tjue år med fredede og verneverdige bygg får de ny kompetanse for hver kirke de arbeider på, sier Sollie. Lærlinger er alltid med, og de synes det er stas, for det er ikke alle som får jobbe på slike bygg.

Når nye stokker skal inn, kan det være krevende å finne riktig materiale. Her er sagbruket Gryting Sag i Gjerstad en viktig samarbeidspartner. Sagbruket lager detaljer på høvelen, og noen ganger velger håndverkerne ut emnene selv. Det tar tid, og forskjellen på gamle og nye stolper er synlig, men resultatet beskrives som veldig bra. Bygningsvernet og tradisjonshåndverket på Agder, spesielt østre del, er helt avhengig av gjengen på Gryting Sag.

 

Gjenbruk av skifer og lange leveringstider

Det er ingen tradisjon for bruk av skifer som taktekking i området, og det er heller ingen skiferbrudd i nærheten av Risør.

Det var ulik type skifer på hovedskipet og sideskipene. Steinene som var dårlige, ble supplert med skifer fra sakristiet. Hele sakristiet måtte få nytt tak, for skiferen der ble brukt andre steder.

Skiferen ble heller ikke tatt ned vilkårlig. Takflatene ble tegnet opp og nummerert i kasser, slik at arbeidet kunne gjennomføres systematisk. Leveringstidene på ny skifer var lange, så prosjektet måtte tilpasses dette, da vi ikke visste hvor mange kvm som måtte erstattes med ny.

Frydendal-Kirke-Sollie-Bygg-Skifer

Mønesteinene som måtte støpes

En av utfordringene var mønesteinen. Flere av dem var ødelagt, og noen manglet helt fordi de hadde en spesiell utforming. Mønesteinen var inspirert av dragestilen og hadde en karakteristisk hanekamform. Det måtte lages nye former, og steinene ble støpt på nytt hos Skarpnes sementfabrikk. Både skifer og mønestein hadde ved flere anledninger falt ned og kunne ha skadet folk. En mønestein traff til og med panseret på en bil, og området ble sperret av. Også spiret hadde løs skifer som måtte festes på nytt.

Sollie Bygg har skiftet spir før, blant annet i Søndeled i 2008 og i Gjerstad for tre år siden. Prosjektet på Frydendal er den sjuende kirken de har satt i stand.

Frydendal-Kirke-Sollie-Bygg-skifer-Risoer-spir

Spiret måtte sikres. Løse deler ble festet og ødelagte flak byttet. Foto: Marlen Langeland Hagen, Bygg og Bevar.

En stor jobb og en god følelse

Arbeidet krevde heis og en god del løft. Skiferhellene er små, rundt 25x45 centimeter med dekningsflate på 25x20 cm. Sollie beskriver det som en god følelse å legge på den siste hellen. Hele prosjektet har stort sett gått smertefritt, med unntak av en uheldig hendelse.

– I forbindelse med utbedring av lekkasjepunkt og råteskade på sidetak mot nord måtte deler av taket åpnes. Denne delen av taket ble tekket med presenninger og klemt med bord for sikring til over helgen. I løpet av natten fikk vi et voldsomt uvær som røsket i tettesjiktet, og vi fikk en del vann inn i konstruksjonen og inn i kirken. Dette ble ordnet fortløpende på søndagen, før og etter gudstjenesten, ved permanent tetting av taket og opptørking med avfuktere dagen etter. Så vi slapp vel med skrekken, forteller Sollie.

Innvendig arbeid kommer neste år. Det omfatter utbedring av vannskader og maling. Kirken er marmorert innvendig, og et firma med spesialkompetanse må gjøre jobben. De omfattende blikkenslagerarbeidene er utført av Grimsland Montasje AS, som har spesialisert seg på eldre teknikker.

Innvendige arbeider tas neste år, med utbedring av vannskader og maling.
Innvendige arbeider tas neste år, med utbedring av vannskader og maling.
Kirken er marmorert innvendig, og arbeidet vil kreve spesialkompetanse på marmorering.
Kirken er marmorert innvendig, og arbeidet vil kreve spesialkompetanse på marmorering.

Klimaskader, trær og vedlikehold

Sollie merker at klimaet har endret seg de siste fem årene. Mose legger seg annerledes, og det blir våtere og villere. Derfor felte de et tyvetalls trær rundt kirken for å hindre oppbygging av barnåler og organisk materiale på taket. Det vil redusere mosevekst ved at sola er med på å tørke opp bygningen og lette vedlikeholdet.

 

Hva tar de med seg videre?

Prinsippet om å bytte likt mot likt og bevare mest mulig er viktig for Sollie. Han liker best at man bytter ut minst mulig og beholder det som står. Kirken er bygd opp gjennom tidene, men hovedformen er slik den alltid har vært. Visuelt er det en flott kirke, og mye av arbeidet handler om å ta vare på det som kan reddes.