Løken Bygg vinner Bygg og Bevar-prisen 2025
Løken Bygg tildeles Bygg og Bevar-prisen 2025 for to prosjekter som viser bredden i tradisjonshåndverket og evnen til å løse komplekse oppgaver. Restaureringen av Villa Fridheim krevde presisjon, materialkunnskap og nøye vurderinger i møte med skjulte skader og tidligere inngrep. I Middelalderparken har de kombinert fag, formidling og praktisk læring gjennom byggingen av de første sjøhusene, der skoleelever, lærlinger og fagmiljøer har bidratt side om side. Resultatet er både solid håndverk og et viktig løft for rekruttering og kunnskapsdeling.
Vinner av Bygg og Bevarprisen 2025
Løken Bygg er tildelt Bygg og Bevarprisen for sine arbeider på sjøbodene i Middelalderparken og gavlrosen på Villa Fridheim. Juryen har begrunnet tildelingen:
Løken Bygg AS vinner Bygg og Bevar-prisen 2025 for å utvise svært høy håndverksmessig kvalitet og sterk formidlingsevne blant annet på bakgrunn av arbeidene på Villa Fridheim og med sjøhusene i Middelalderparken.
Faglig formidling og kompetanseutvikling er prioriterte oppgaver for Løken Bygg som har lært opp så mange som 1600 elever i håndverksteknikker i forbindelse med sjøhusene. Bedriften har alltid hatt lærlinger og legger til rette for videreutdanning og spesialisering.
Løken Bygg arbeider på både nye og gamle hus med høy kunnskap om materialkvalitet og ombruk av bygningsdeler. Bedriften har vist at de kan ta et helhetlig ansvar for både faglige, administrative og pedagogiske sider i prosjektene og samarbeider bredt. Bedriften er et forbilde for Byggenæringen gjennom å levere prosjekter som kombinerer håndverk, kulturarv, formidling og kompetanseutvikling.
Restaureringen av gavlrose
Villa Fridheim ble i perioden 1890-1892, bygget som landsted for trelasthandler Svend Haug, på Bjørøya i Krøderfjorden. Bygningen ble tegnet av Herman Major Backer, en kjent tegner av storslåtte og luksuriøse villaer. Villa Fridheim er intet unntak. Bygningen er i en overdådig sveitserstil, med asymmetrisk form og usedvanlig store dimensjoner. Grunnflaten er 1000 kvadratmeter og den har et av de største villatårnene i Norsk trearkitektur på 30 meter. Etter perioder som landsted, pensjonat og sykehjem, driftes i dag Villa Fridheim av Buskerudmuseet.
Dimensjonene er enorme. Allikevel skal noen ved tidspunktet for byggingen av Villa Fridheim i 1890-årene, ha ment at konstruksjonen så spinkel ut... Ill: Løken Bygg
I tråd med sveitserstilen har gavlen på en av arkene en gedigen gavlrose, 15 meter over bakkenivå. Den har ikke bare en estetisk funksjon, men også en viktig konstruktiv funksjon. Gjennom årene har bygningen gjennomgått flere utbedringer og reparasjoner. Gavlrosen som blant annet støtter den langt uttrukne takflaten har også tidligere blitt reparert, blant annet på 1980-tallet. Når Løken Bygg fikk oppdraget med å sette den i stand 40 år senere var den ødelagt av råteskader. Mange detaljer var så angrepet at de kunne plukkes ned for hånd.
Råtesoppen trenger et visst fuktighets- og temperaturnivå for å kunne vokse. Noe var altså galt med måten gavlrosen sist ble satt i stand på. For et godt resultat må ikke bare symptomene utbedres, men årsaken til dem må forstås. Etter demontering viste det seg at restaureringen fra 1980-tallet hadde noen uheldige løsninger. Blant annet hadde ikke materialene god nok kvalitet for formålet. Gavlrosen hadde dessuten fått en utforming som skapte vannlommer som ikke kunne sees fra bakkenivå.
Tømrerarbeid i høyden
Det var nødvendig å bygge en ny gavlrose og materialvalgene var avgjørende for å få et bestandig og godt resultat. Løken Bygg tok kontroll over hele prosessen fra skog til ferdig produkt. Tømmeret ble hentet kortreist fra blant annet Valle, Holla og Nordre Follo, og ren kjerneved ble sortert ut og bearbeidet med tradisjonelle metoder og skåret på eget sagbruk. Mange deler ble laget ferdig på bakken for å sikre passform og kvalitet før de ble løftet på plass. Alle ornamenter ble skåret ut for hånd og løsningene for vannavrenning ble forbedret.
Ved arbeid i høyden må større bygningsdeler heises opp med kranbil. Her er det deler som springer ut fra gavlrosen som heises på plass. Foto: Løken Bygg
Arbeidsplassen ble også en læringsarena hvor ulike faggrupper kunne møtes og lære av hverandre. Blant annet var hospitant i prosjektet Ungt tradisjonshåndverk Kristina Løland, og lærling Annie Hvamstad var involvert sammen med bas i Løken Bygg, Audun Eken.
Å arbeide 15 meter over bakken med en konstruksjon som er over 6 meter bred og 8 meter høy, med liten klaring til stillas og omkringliggende bygningsdeler er krevende.
Vi måtte skynde oss sakte. Konstruksjonen måtte bære hele veien, så vi laget en kombinasjon av stillas og bæresystem som arbeidsplattform. Men den største utfordringen var at det var 18 centimeter fra stillaset til ferdig bygningsdel.
Den gedigne konstruksjonen har kommet på plass. Legg merke til at gavlrosen har form som et skipsratt og hvilken funksjon den har for bæring av takutspringet. Foto: Løken Bygg
Sjøhus i Middelalderparken
Middelparken ligger sentralt i området som engang utgjorde middelalderes Oslo. Her har kommunen planer om å skape et sammenhengende kulturarvsted. Her skal det etableres kulturscener, møteplasser for befolkningen og arenaer for formidling av stedets historie. Da er middelalderbyens bygninger en viktig brikke.
Blant de første tiltakene er en historisk gjenskaping av byens sjøhus. Basert på skriftlige kilder og arkeologiske funn er nå to av seks planlagte bygg oppført slik de kan ha sett ut i 1324. Dette arbeidet er utført og ledet av Løken bygg. For å sikre en god rekonstruksjon har også Riksantikvaren, Norsk Folkemuseum, NIKU og Håndverksenteret Hjerleid vært involvert.
Lafteteknikken som er benyttet er Findalslaft, et vanlig laft i middelalderens Oslo. Tømmeret er plukket ut fra nøye utvalgte skogområder i Nordmarka, Sørmarka og ved Sognsvann, felt manuelt og fraktet ut med hest. Selve byggingen er gjort etter tradisjonelle prinsipper, med kortreiste materialer og øksa som hovedverktøy. Og bedriften har ikke vært alene om arbeidet.
Tidligere vinnere:
2012: Møbelverkstedet restaurering AS
2013: T. Berner & Co AS
2014: Stokk og Stein AS
2015: Klaveness maler- og byggmesterforetning AS
2016: Høie Ueland AS
2017: Malermester Studsrud AS
2018: XK Entreprenør AS
2019: Bøylestad Moen AS
2020: Spanne blikk AS og Blikkenslager Nesse & Karlsen AS
2021: Karlsen & Nordseth AS
2022: Sollie Bygg AS
2023: Murmester Haldor Meling AS
2024: Skaara Spesialvinduer AS
2025: Løken Bygg AS
.
Sløydsalen i Middelalderparken
Byggingen av sjøhusene i middelalderparken har fremfor alt vært et stort formidlingsprosjekt. Gjennom den kulturelle skolesekken har 1600 elever fra Osloskolene fått bidra i arbeidet. Det har ikke blitt stillesittende skoletimer. Elevene har barket tømmer, hogd med øks, montert bygningsdeler og vært delaktige i byggemetoder fra middelalderen. Det de har laget er i bruk og er synlig på sjøhusene i dag. I tillegg har byggeplassen vært åpen for andre som har villet prøve seg, ikke minst har også byggfagelever, lærlinger og fagpersoner fra ulike institusjoner vært med.
Elevene får fullføre hele prosesser og se konkrete resultater av egen innsats. Det gir både mestring og innsikt i hvordan materialer brukes riktig. Erfaringene har vist at mange elever blir oppslukt når de får jobbe praktisk.
Sjøhusene gir ikke bare omgivelsene muligheten til å forestille seg livet i middelalderens Oslo. Det har bidratt til å gi over 1000 elever innsikt i den immaterielle kulturarven i tradisjonshåndverket. Foto: Løken Bygg
Det har også vært arrangert workshops og samarbeid mellom fagmiljøer som Bymiljøetaten og NIKU, der både funn og dokumentasjon blir brukt direkte i byggeprosessen. Samarbeidet mellom håndverkerne og NIKU har også gitt nye faglige innspill og nyansert forståelsen av arkeologiske funn som brukes i arbeidet.
Løken Bygg har vist at det er mulig å bygge med kortreiste materialer, tradisjonelle verktøy og samtidig involvere byen. For elever som kanskje ikke har egen sløydundervisning eller byggfagelever som ikke får innsikt i tradisjonelle byggemetoder i fagutdanningen, har dette gitt både praktisk erfaring og en forståelse for materialkvalitet som man ellers ikke møter. Få prosjekter har bidratt mer med å spre kunnskap om tradisjonshåndverket som dette.
Formidlingen har vært utrolig verdifull. Mange som sitter på denne kunnskapen er eldre og jobber i små, litt lukkede miljøer. Derfor betyr det mye at vi kan engasjere både byggfag, organisasjoner og skoleverket
Ungdommer har gjort en stor innsats i byggingen av sjøhusene - og de har fått lov til å bruke skikkelig verktøy. Til tross for sylskarpe økser har det kun vært bruk for ett plaster! Foto: Marlen Langeland hagen/ Bygg og Bevar
Hederlig omtale
Bygg og Bevarprisens jury har også plukket ut to prosjekter og bedrifter som gis hederlig omtale for sine arbeider. Det er Sømåen Tradisjonshandverk og Olaf E. Johansens Eftf.
Sømåen Tradisjonshandverk AS får hederlig omtale av juryen for arbeidene på Ytre Rendalen kirke. Bedriften har blant annet vært sentral i arbeidene med å utbedre råteskader i bæringen for kirketårnet. Dette omfattet blant annet bygging av en løfterigg, styrkeberegning og bytting av råteskadet tømmer. Prosjektet Ytre Rendalen kirke involverte dessuten flere bedrifter som sammen kunne levere anbud på et stort prosjekt.
Olaf Johansens Eftf. AS får hederlig omtale av juryen på bakgrunn av takarbeidene på Glassmagasinet i Oslo. Bedriften har hatt ansvar for å sette i stand 500 kvadratmeter tak på varemagasinet fra 1899. Taket ble tekket med patinerte sinkplater. Med arker, takvinduer, karnapper og en takvinkel på 55 grader har det vært et komplisert arbeidet, som er løst på en svært god måte.