Gir alltid det lille ekstra
Vindusprodusenten Thor Meling jobber på gamlemåten
Thor Melings Trevarefabrikk AS er hele tiden på jakt etter det lille ekstra. Stoltheten og kunnskapen er stor.
- Vi prøver å velge kunder som passer til vår tankemåte, sier daglig leder Ole Olsen.
Bedriften restaurerer, kopierer og produserer vinduer og dører som kan stamme fra 1700-tallet og fram til dagens vinduer.
- Vår markedsføring er å gjøre gode jobber, derfor vil vi helst levere vinduer som passer til bygget det skal inn i. Et godt samarbeid med kundene er helt avgjørende, og god veiledning er en av våre viktigste jobber.
Før vi landet på Sola Flyplass fikk vi en liten rundtur over fjorden. Midt ute i havet fløy vi over noen små, flate øyer med en rekke hus. Her bor det altså mennesker tenkte jeg for meg selv. Jammen skal ikke havet stige mye før dette levegrunnlaget ikke er der lenger. Samme dag dro jeg selv til dette stedet som heter Kvitsøy. Et fantastisk øysamfunn med 550 innbyggere. Her ligger også Thor Melings Trevarefabrikk AS som produserer vinduer, dører og trapper.
Estetikk i sentrum
Ole Olsen var så snill å hente meg på Sola flyplass. Herfra gikk turen til Stavanger der vi dro innom en mengde spennende prosjekter som Thor Melings Trevarefabrikk AS har levert vinduer og dører til.
- Rogaland er et oljefylke med stor aktivitet, og mange av prosjektene er preget av at det finnes mennesker med midler til å gjøre det de har lyst til. Vi er opptatt av å ha en god dialog med kundene våre, sier Ole.
- Pris er ikke nødvendigvis det første vi snakker om. Her er det estetikk som kommer i første rekke.
- Vi bygger lag på lag, og vi er der når kunden trenger oss. Slik vet kundene hva de får når produktene blir levert, og vi unngår reklamasjoner og klager, sier Ole.Skaper tillit
- Det er det lille ekstra vi står for, og det er det mange som er villige til å betale for. Av og til sier vi nei til prosjekter hvis vi ser at det blir estetisk feil. Vår reklame er at vi gjør gode jobber, derfor kan vi ikke ta på oss oppdrag vi ikke kan stå for selv. Det viser seg at det faktisk bygger tillit når du ikke sier ja til alle prosjekter. Kundene skjønner at du er en seriøs aktør med yrkesstolthet.
Må vise styrke
Etter at Ole hadde fortalt meg dette ringte telefonen. Da forsto jeg hva han hadde snakket om tidligere. Han ga råd til kunden om hva som ville ta seg best ut for hans hus, og kunden sa seg selvfølgelig enig.
- Det handler om å vite hvordan en skal snakke med folk, sier Ole.
- Av og til trenger en å ha litt psykologi-kunnskaper for å oppnå det en vil. Etter så mange år i bransjen blir man en menneskekjenner og vet hvordan en skal takle ulike mennesketyper. Kundene har stor kunnskap generelt i dag. Det gjør at vi som produsenter må være enda flinkere og sikrere i våre uttalelser, og vi må vise styrke for å selge inn oss selv.
Kvalitet og kunnskap
Historie og arkitektur er Ole sin nisje. Han er levende opptatt av å gjenskape vinduene slik de opprinnelig var satt inn i huset. De hadde mye kunnskap om komposisjon tidligere, sier han. Vinduer er husets sjel og da er det helt avgjørende hvor store de er i forhold til resten av huset, hvordan vinduet er konstruert med karmer, sprosser, beslag og profiler. Igjen er det de små detaljene som utgjør den store helheten.
- Det er dette vi formidler til våre kunder, sier han.
- Selve treet er helt avgjørende for å få den gode kvaliteten vi er ute etter. Derfor kjøper fabrikken alle materialer fra Moelven Løten AS og Vestlamell AS. Det er topp kvalitet med mye kjerneved, forsikrer Ole.
- Vi bruker heller ikke fingerskjøtte materialer, kun hele stokker.
Tidsriktige vinduer
- Nye kunder må vente til neste år. Vi har nå full ordrereserve ut året, og vi vet at det kan komme enda et par jobber for gamle kunder, som vi har satt av plass til, sier Ole.
Bedriften restaurerer og kopierer vinduer helt fra 1700-tallet og til i dag. De produserer også det helt hypermoderne til f.eks funkisboliger, og var blant de første i Stavangerområdet som leverte vinduer med aktivglass. De samarbeider tett med arkitekter for å få til den riktige løsningen.
Ny utstilling i Stavanger
Thor Meling har 14 ansatte med en omsetningen i 2012 på ca 13 millioner kroner. Nå skal bedriften åpne kontor og utstilling i Stavanger for å være enda mer tilgjengelig for kundene. Kontoret og utstillingen vil i første omgang være åpen etter avtale. På 100 kvadratmeter skal de vise fram sine produkter og hva som gjør akkurat Thor Meling sine produkter så spesielle.
Satser på lærlinger
Fra Ole og broren Tom tok over bedriften i 1993 har de satset på lærlinger, og nå har de to lærevillige elever som de er svært fornøyde med.
- Det er vår oppgave å føre kompetansen videre til yngre generasjoner, og da gjelder det å få tak i lærlinger hvert år, sier Ole.
- Arbeidsstokken i bedriften er bygget opp av lærlinger. Vi er avhengige av dyktige medarbeidere og det har vi, sier han.
Tror ikke på negativitet
Tom og Ole har begge jobbet i bedriften siden de var 13 år. Morfaren Thor Meling startet bedriften i 1948 i sin egen kjeller, før han i 1953 bygde en fabrikk.
I 1980 gikk han av med pensjon og datteren Mai Tove Meling Olsen og svigersønnen Charles Olsen overtok fabrikken. Vanskelige tider på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet, førte til at troen på å opprettholde fabrikken dalte. Men sønnene til Mai Tove og Charles, Ole og Tom, hadde ingen planer om å gi seg. De bestemte seg for å ta over i 1993.
- På den tiden var det ikke mange som hadde tro på oss, sier Tom. Men akkurat det at alle andre var så negative gjorde noe med viljen i oss. Vi ble begge enda mer gira på å få det til. Etter noen runder med diverse banker, fikk vi grønt lys til å ta over, og derfra har vi karet oss oppover. Vi bygget stein på stein og tenkte positivt på det vi gjorde, og dette reddet oss, sier Ole.
Fra de tok over driften, og til i dag har de investert ca 14 millioner kroner i ny fabrikk og maskiner. Vi har lært mye av både morfar og far, som har støttet oss hele tiden. Charles er nå pensjonist, men fortsatt aktiv som sjåfør for bedriften. Vi har prøvd å ta med det beste fra generasjonene før oss videre inn i bedriften, sier Ole.
Stort ansvar
- Vi må fornye oss hele tiden, sier Tom. Målet har vært å få til en fabrikk som fungerer, og det har vi klart. Veien framover kan man aldri være helt sikker på. Vi kunne helt sikkert ha blitt store, men det krever en annen kompetanse. Vi er opptatt av å opprettholde sikre arbeidsplasser for de som jobber her. Som eiere har vi ansvar for flere enn oss selv, sier Tom.
- Men man skal aldri si aldri, sier Ole.
Artikkelen har tidligere stått i Tre & Profil
Elisabeth Østby er redaktør i Tre & Profil som er fagbladet for trevare- og innredningsbransjen. Reising for å innhente artikler til bladet er en del av jobben. En annen interessant del av jobben er å møte mennesker.