
Kampen mot bolignøden
Boligsak og sosial boligbygging i Kristiania i første del av 1900-tallet
Bolignøden sto høyt på den politiske dagsorden i tiårene mellom 1900 og 1930, og rundt første verdenskrig satte kommunen i gang flere tiltak for å bedre forholdene. Blant annet ble en rekke nye boligområder bygd ut med kommunal støtte eller av kommunen selv. Disse boligene er fortsatt svært attraktive og har høy arkitektur- og kulturhistorisk verneverdi.
I denne leiekasernen var hver bekvemmelighet – deilige «bekvemmelighet!» - på ett værelse og kjøkken. Jeg gjorde leksene på kjøkkenbenken, jeg hadde det godt i så måte, jeg var enebarn. Men tenk på de hjemmene hvor det var seks barn: Tre i skolepliktig alder, disse tre ved kjøkkenbenken og kjøkkenbordet. Omkring dem to støyende søsken, i vuggen kanskje den minste som sutret.
Den industrielle revolusjon på midten av 1800-tallet, strukturelle omlegginger på landsbygda og en generell befolkningsvekst lokket mange til byene for arbeid. Som ny hovedstad og framvoksende industriby framsto Kristiania som særdeles attraktiv: Mellom 1850 og 1900 ble byens befolkning femdoblet fra cirka 25 000 til 220 000 innbyggere. Et resultat av den raske byveksten var overbefolkede leiligheter av til dels dårlig standard i byens arbeiderstrøk, både i de gamle forstedene og i en del av de nye leiegårdskompleksene fra slutten av 1800-tallet.

Tett og trangbodd. Leiegården i mur ble Kristianias løsning på boligproblemet i siste halvdel av 1800-tallet og var fortsatt den vanligste boligformen mellom 1900 og 1930. Private aktører sto bak utbyggingen og sørget for høy utnyttelse av tompene, som her på Grünerløkka. Både forgård, mellomgård og bakgård var vanlig på byens østkant. Foto: Ukjent, Oslo Museum
Sosial boligbygging
I tillegg til Holsts undersøkelse medvirket nok det store krakket i 1899 til at boligsaken kom høyt på den kommunale dagsorden i årene rundt første verdenskrig. Krakket satte en stopper for den private boligbyggingen i mange år fremover, særlig på byens østkant. Dette skapte stort press i leiemarkedet for arbeiderbefolkningen. For å bedre situasjonen ble kommunen fra 1911 en aktiv boligbygger, først ved å støtte opp om ulike boligselskaper, senere ved å bygge selv. Kommunen opprettet nå også et eget boligtilsyn, fra 1918 kalt Kristiania kommunale boligråd.

Jessenløkken fotografert rett etter byggeårene 1919-1922.
Hagebyer og Egne hjem

Arctanderbyen ca. 1917: Bebyggelsen rundt Viking rem- og pakningsfabrikk med Valhallveien i forgrunnen, anlagt 1910–11. Foto: Thorkel Jens Thorkelsen/Oslo bymuseum
Arctanderbyen på Ekeberg, oppkalt etter borgermester Arctander, var den første hagebyen etter engelske forbilder her i byen. Området var bygget ut av selskapet «Kristiania Egne hjem», som var dannet som aksjeselskap i 1908 etter initiativ fra borgermesteren selv. Målet til Egne hjem-bevegelsen var at håndverkere og arbeidere uten særlig egenkapital skulle bli huseiere. Selskapet fikk kjøpt tomter av kommunen til lav pris, og skaffet nødvendig kapital ved hjelp av støtte fra banker, aksjeselskaper og arbeidsgivere.
Kommunen stilte også med nødvendige garantier, og i 1911 og 1912 ble det oppført 29 vertikaldelte tomannsboliger i pusset tegl, i en og en halv etasje i en romantisk, engelsk stil. Hver av boligene var på tre rom og kjøkken og hadde 300 m2 hage. Morgenstierne og Eide hadde utarbeidet reguleringsplanen. Fint ble det, men få arbeidere og håndverkere flyttet inn her. Til det ble boligene for dyre.
Ullevål Haveby
Ullevål haveby regnes som landets største hageby og var kommunens prestisjeprosjekt, selve «kjælebarnet», som boligdirektør Hals selv formulerte det. Den ble anlagt i årene 1915–1922 av kommunen, og senere overdratt til Kristiania Havebyselskap. Oscar Hoff var reguleringsarkitekt. Harald Hals bidro selv til den arkitektoniske utformingen sammen med Adolf Jensen Tandberg.
Totalt ble det her bygget 654 leiligheter i ulik størrelse fordelt på villaer, vertikaldelte tomannsboliger, firemannsboliger og lengder med leiligheter. Området fikk preg av den engelske hagebystilen med lave, grå murbygninger. Alle leilighetene fikk en egen hageflekk, «store nok til å skaffe familiene grønnsaker og frukt ut over året», men heller ikke større enn at de kunne passes av «ordentlige folk» som hadde sitt arbeid utenfor hjemmet, som kommunen skrev i sin beretning i 1930.11 Også boligene i Ullevål haveby ble for dyre for arbeiderklassen.

Damplassen ca. 1935. Foto: Anders Beer Wilse.
River’n på Sagene

Sagene: Det Rivertzke kompleks, eller "River`n" på folkemunne fotografert ca 1910. Foto Halfdan Møller, Oslo Museum
Blant de første innflytterne var det svenske ekteparet Sven og Kajsa Johannessen og deres åtte barn. De kom flyttende fra en mørk toroms leilighet på Grünerløkka og ønsket mer plass i en ny og lysere ettroms leilighet på Sagene! Sven og Kajsa hadde som mange andre svensker kommet til Kristiania på 1890-tallet på søken etter arbeid. Sven arbeidet som kjørekar på Ringnes Bryggeri, Kajsa var, som skikken påbød, hjemme med barna. Da mannen døde på begynnelsen av 1920-tallet, forsørget hun seg ved å vaske for andre. Kajsa ble boende livet ut i leiligheten i «River’n».

Det Rivertzske kompleks, eller "River'n" på folkemunne. Foto: Siri Hoem
Rivertz var en av de første arkitektene som eksperimenterte med denne typen bygningsstrukturer her i byen. I tillegg til boligene på Sagene utviklet han også «Tøienkomplekset» langt på vei etter samme prinsipper. Her ble det bygget 97 ettroms- og 98 toromsleiligheter.
Kunsthistorikeren Siri Skjold Lexau løfter i Norsk arkitekturhistorie fram Rivertz’ kompleks på Sagene som et av de mest interessante norske boligprosjektene i denne perioden, blant annet fordi det har «ein fot i engelsk hagebystil, ein i nordisk nybarokk og er på veg mot modernismen og åpne kvartalsløysingar».
Storgårdskvartalene

Yrende liv i Torshovparken i 1937. Torshov ble anlagt nærmest som en egen by med barnehage, folkebibliotek, aldershjem, egen kino og egen park. Parken skulle gi frisk luft, mulighet for aktivitet og noe pent å se på, og slik bidra til befolkningens fysiske og moralske utvikling. Foto: A.B. Wilse, Oslo Museum.

Parti fra Nordre Aasen.
Andre eksempler på storgårdskvartaler fra denne tiden er Jessenløkken på Fagerborg (1919–1922), Vøienvolden på Sagene (1917), Rosenhoff (1913–1925) og Nordre og Søndre Åsen (1925–1927 og 1929–1930).
Fortsatt bolignød?
I tillegg til å bygge nye boliger engasjerte kommunen seg i boligsaken på andre måter. I 1919 ble fire assistenter, de såkalte boliginspektrisene, ansatt ved Sundhetsvesenets boligkontor, senere Helserådet.15 Nanna Broch (1879–1971) er nok den mest kjente av dem. Assistentene skulle «påvirke leieboernes renlighetssans og veilede dem i en fornuftig bruk av leiligheten», og oppfordre til «bedre vedlikehold fra eierens side». I løpet av årene 1919 og 1920 undersøkte de ca. 5 500 leiligheter. Konklusjonen de kom til var at bolignøden fortsatt var stor. I en artikkel i By og Bygd fra 1921 skriver Broch oppgitt:
"Som forholdene er kan vi bare dag for dag konstantere bolignøden – dette forfærdelige at det ikke finnes hjem nok for menneskene som lever og arbeider her i byen. Også å få er avdekket, så flest mulig kan bli vidende om hvordan det virkelig er. For det er det underlige, at tross alle avisartikler, tross kongresser, treffer man daglig mange mennesker som sier «Er det virkelig så forferdelig da? Er ikke det værste avhjulpet nu?»
På 1920-tallet sto ifølge Broch fortsatt 5 200 personer på ventelister på det kommunale leiegårdskontoret. Bare en brøkdel av de som hadde behov for det, hadde fått bolig gjennom de siste årenes boligbygging.

Lek blandt søppelspann og utedoer. Nanna Broch (1879-1971) ble ansatt som boliginspektør i 1919 og dokumenterte boligforholdene i Kristiania på 1920-tallet. KOnklusjonen hennes var at bolignøden fortsatt var stor, og at for mange barn vokste opp i mørke bakgårder blant utedoer og stinkende søppelspann. Foto: Nanna Brock, Oslo Museum

På 1920-tallet begynte Nanna Broch å arrangere Østkantutstillingen i Deichmanns filial på Schous plass sammen med andre radikale intellektuelle. Utstillingen fikk etterhvert sitt eget hus ved Ankerbrua. Målet med Østkantutstillingen var å bidra til vakrere og mer praktiske arbeiderhjem. Foto: Fotokompaniet, Riksarkivet.
«Gode og vakre hjem for alle»
OOBS viktig aktør
I tillegg til kommunen ble kooperative byggeselskaper en viktig aktør i boligbyggingen i mellomkrigstiden. Forløperen til dagens OBOS – OOBS (Oslos og omegns bolig- og sparelag) ble stiftet av bygningsarbeidere i 1929 og sto bak det storstilte leilighetsanlegget på Etterstad,
«Etterstadslottet», som det ble kalt i samtiden. Komplekset rommet 103 leiligheter, og over halvparten var på to rom og kjøkken. Standarden var høy: Alle leilighetene hadde bad, elektriske komfyrer, elektriske varmtvannsbeholdere på kjøkken og bad og parkett på gulvet. Og nesten bare arbeidere flyttet inn!

OOBS, forløperen til OBOS, ble stiftet i 1929 og sto bak det såkalte Etterstadslottet, et stort kompleks med 103 leiligheter, alle med tidens moderne fasiliteter som bad og elektriske komfyrer. Foto: Ukjent, Oslo Bymuseum.
OOBS ble stiftet som et leieboerselskap, som skulle ta over de boligselskapene som et annet kooperativt selskap, «Bygningsarbeidernes boligselskap», bygde. Dette selskapet var stiftet i 1928 av fagforeninger og fagforbund i byggebransjen i Oslo, og skulle oppføre gode og moderne boliger som så kunne overføres til sammenslutninger av leieboere eller kooperasjoner. «Etterstadslottet» var det første store prosjektet til Bygningsarbeidernes boligselskap. På 1930-tallet kom flere store prosjekter i selskapets regi, og 1935 ble OOBS omorganisert og skiftet navn til OBOS.
Sosial rettferdighet, opplysning eller disiplinering?
Lars Emil Hansen (f. 1976) er cand.philol med hovedfag i kulturhistorie, direktør for Oslo Museum og medlem av redaksjonen i Fremtid for fortiden.

Ilabyen bygges, 1926. Ilabyen var et av de siste store kommunale boligprosjektene i vår periode, utbygget mellom 1926 og 1931 med tilsammen 725 leiligheter. Harald Hals var også her ansvarlig for utformingen. Den store trappen ("Ulvetrappen") som forbinder Uelands gate og Fougstads gate, gir anlegget monumentalitet og perspektiv. Foto: Ukjent, Oslo Museum
6000 nye leiligheter
Kulturminner og attraktive bystrøk
Litteratur
Annaniassen, Erling, 1991: Hvor Nr. 13 ikke er… Boligsamvirkets historie i Norge. Bind 1. Gyldendal. Oslo.
Bing, Morten, 1998a: «Østkantutstillingen». I: Bing, Morten og Johnsen, Espen (Red.): Nye hjem. Bomiljøer i mellomkrigstiden. Norsk Folkemuseum. Oslo.
Bing, Morten, 1998b: «De vakre, gla hjemmene». I: Roede, Lars et al. (Red.): Slik vil vi bo. Hjem og bolig gjennom 500 år. Norsk Folkemuseum. Oslo.
Bing, Morten, 2001: Østkanthjemmene og østkantutstillingen. Boskikk og boligidealer i mellomkrigstidens Oslo. Norsk Folkemuseum. Oslo.
Brekke, Nils Georg et al, 2008 (2003): Norsk arkitekturhistorie. Frå steinalder og bronsealder til det 21. århundre. Samlaget. Oslo.
Broch, Nanna, 1921: «Billeder fra bolignøden i Kristiania». I: Boligsak i by og bygd 1921. Oslo.
Broch, Nanna, 1961: For boligsak og hjemmenes trivsel. En artikkelserie om bolignøden i Oslo i 1920-årene. Utgitt av Østkantutstillingen. Oslo.
Brochmann, Odd, 1958: By og bolig. En beretning om boligkulturens utvikling i Oslo. Cappelen. Oslo.
Brochmann, Odd 1981: Bygget i Norge 2. Gyldendal. Oslo.
Bull, Edvard, 1962 (1961): Grünerløkka. Beste Østkant. Selskabet for Oslo Byes Vel.
Christensen, Anne Louise Gjesdahl, 1991 (1977): «Trekk av Oslos byplanhistorie». I: Christensen, Anne Louise Gjesdahl, 1991: Livet i og mellom husene. Utvalgte artikler om livsform og bymiljø. Universitetsforlaget. Oslo.
Hals, Harald, 1920: Ti aars boligarbeide i Kristiania. En indberetning om det kommunale boligraads virksomhet og Kristiania kommunes tiltak i boligsaken 1910–1920. Kristiania.
Hegna, Kristinn, 1994: Lykkelige byer. Diskurs og ideologi i diskusjonen om boligforholdene i Kristiania 1910–1920. Hovedoppgave i sosiologi, UiO.
Kjeldstadli, Knut, 1990. Den delte byen. Oslo Bys historie, bd. 4. Cappelen. Oslo.
Oslo kommune, 1930 (forfatter ukjent): Boligarbeidet gjennem tyve aar. En beretning om Oslo kommunale boligråds virksomhet og kommunens arbeide med boligsaken 1911–1931. Oslo kommunale boligråd. Oslo.
Thingsrud, Leif, 2000: «Svensker i Kristiania». I: Byminner 2/3-2000. Oslo Bymuseum.
Tvedt, Knut Are (red.), 2010: Oslo Byleksikon. Femte utgave. Kunnskapsforlaget. Oslo.