Freia sjokoladefabrikk
Et stykke industriarkitektur på Rodeløkka
Freia Chocolade Fabrik ble etablert som en liten bakgårdsvirksomhet på Rodeløkka i 1889. I 1892 kjøpte Johan Throne Holst (1868–1946) opp virksomheten. Under ham utviklet Freia seg til en stor og moderne bedrift, en av Norges beste, som under Jubileumsutstillingen på Frogner i 1914 ble kronet som landets mønsterbedrift.
Fra produksjonslokaler i en bakgård på Rodeløkka (Verksgata 28 B) vokste Freia raskt til et omfattende industrianlegg. Den første store utvidelsen av fabrikken fant sted omkring 1900, og i 1911 ble det avholdt arkitektkonkurranse for oppføring av en egen villakoloni for Freias arbeidere og funksjonærer. Selve fabrikkanlegget ble siden utvidet og endret en rekke ganger i takt med økt produksjon og som velferdstiltak for fabrikkens ansatte. Arkitekt Ole Sverre (1865–1952) stod for noen av de største oppgavene, som opparbeidelse av Freiaparken i 1922, og ny spisesalbygning, med plass for Edvard Munchs monumentalmalerier, oppført i 1934.
Hovedbilde: Freia-plakat fra 1920-tallet. Plakaten har påskriften: "Freia - Skandinaviens største og mest moderne Chokoladefabrik. Ærespris for fremragende produkter og teknisk, socialt, merkantilt banebrytende virksomhet"
Freias samlete bygningsmasse, fra de rene fabrikkbygningene til villakoloni, Freiaparken og spisesalbygningen, viser spennet i norsk arkitektur slik denne utviklet seg i 1900-tallets første tre tiår: fra fabrikkarkitektur i nybarokk språkdrakt til hagebyidealer, Freiaparkens opparbeidelse i rendyrket 1920-tallsklassisisme og spisesalbygningen preget av brytningen mot den norske modernismen, slik denne skulle befeste seg på 1930-tallet.
Anlegget ble fredet i 2015. Fredningen omfatter spisesalbygningen med Edvard Munchs monumentalmalerier, verkstedbygningen og Freiaparken med murer, paviljong og hageanlegg med fontene og skulpturer.
Note:
- Munch, Edvard, utkast til brev publisert i Gerd Wolds magistergrad, Edvard Munchs arbeiderfrise, magistergrad i kunsthistorie, Universitetet i Oslo, 1972.
Mathilde Sprovin (f. 1978) er kunsthistoriker og tidligere ansatt hos Byantikvaren og stipendiat ved AHO. Hun er nå ansatt hos Fortidsminneforeningen.
Artikkelen har tidligere vært trykket i "Det nye norge" Arkitektur og byutvikling i Oslo og Akershus 1900-1930. Fremtid for fortiden 3/4 - 2015
Mathilde Sprovin (f. 1978) er kunsthistoriker og tidligere ansatt hos Byantikvaren og stipendiat ved AHO. Hun er nå ansatt i Fortidsminneforeningen hvor hun arbeider i prosjektet Kulturminner for alle.