Fra kaffehus til urban kaffebarkultur
Kafeer og kaffebarer speiler på mange måter samfunnsutviklingen. Ved å studere disse møteplassene, og hvordan de brukes, kan man samtidig forstå noe mer om byen. Funksjonene disse stedene har hatt har endret seg gjennom årene i takt med generell velstandsvekst og endrede kjønnsrollemønstre. Dagens kaffebarkultur kan forstås som uttrykk for noe mer enn den utdannede middelklassens kaffesnobberi.
De tidlige kafeene – et rom for menn
Etter hvert ble England som kaffekulturens sentrum flyttet til Paris og Wien. ”Wienerkafé” indikerer en mer fornem type kafé enn den som vokste frem i England. Bakgrunnen skal ifølge en ubekreftet myte være tyrkernes beleiring av Wien i 1683. Da tyrkerne ble jaget fra byen, skal de ha etterlatt seg all sin bagasje, inkludert flere vognlass med kaffe. Wienerne bestemt seg for å bruke kaffebønnene til noe fornuftig, og slik oppstod wienerkafeene. Den første kafé i Wien ble åpnet i 1685.
Coffee had become the fuel of the enlightenment (Wild 2004:124, i Dokk Holm 2010:41).
Kaféliv i Christiania
Ordet kafé ble i Christiania frem til midten av 1800-tallet mest brukt til å omtale eksklusive steder. ”Gjestgiveri,” ”vertshus” og ”kro” betegnet de enklere serveringsstedene. Etter hvert erstattet ”restaurasjon” og ”restaurant” betegnelsen for de bedre spisestedene, mens ”kafé” ble stående igjen som betegnelse for enklere og upretensiøse steder, med tilbud rettet mot den mindre bemidlede delen av befolkningen (Johannesen1993). I 1901 åpnet landets første kaffistove i Øvre Slottsgate på initiativ fra Bondeungdomslaget.
Men det eksisterte også kafeer på slutten av 1800-tallet som hadde borgerskapet som målgruppe. Engebret Christophersens kafé på Bankplassen var en av dem, åpnet i 1863. Kafeen var byen møtested for kunstnere og teaterfolk. Da Christiania Theater ble revet og Nationaltheatret ble åpnet i 1899, flyttet teaterfolkene etter og inntok den nye Theatercafeen tvers over gaten, som ble byens mest overbevisende svar på Wienerkafeene.
På Grand Café hadde man marmorbord og plysjmøbler, og vegger dekket med speil. Det var ringeklokke til bruk slik at man kunne få tak i oppvarteren, som løp mellom anretningsdisken og værelsene hvor tobakksrøyken lå tykk. På 1880-tallet ble Grand Café inntatt av en gruppe bohemer anledet av Hans Jæger som ironisk nok brukte kafeen til å markere opposisjon til borgerskapets livsførsel. Pjoltere ble drukket på formiddagen, og mange opplevde det som sjokkerende at kvinner rekruttert fra borgerskapet også drakk, røykte og diskuterte ved bohemens bord. Kvinner fra arbeiderklassen var et mer vanlig syn på østkantens serveringssteder og vakte ikke samme oppsikt der (Johannesen 1993). Bohemen ønsket nettopp et oppgjør med kjønnsroller og familiestruktur, og et samfunnssystem de mente var foreldet.
Det kunde nok fortelles meget om Grand Café – det vilde bli meget av Oslos historie
Kvinner på konditori
Kvinnene dominerer forsamlingen, og flertallet er tydeligvis fruer på bytur, belesset med pakker og handlekurver. Mange har med seg småbarn som trakteres med brus og kaker. Mot utidig mas fra sårbente unger hjelper det å stoppe Napoleonskake i munnen på dem. Damene opptrer ellers alene, eller i samtale med flere, men bare sjeldent ledsaget av herrer. Menn gjør seg i det hele tatt lite bemerket, i hvertfall ved bordene. Stort sett nøyer de seg med å foreta sine innkjøp ved disken for å raskt rømme lokalet (Roede 2:1981)
Siden endret konditoriene seg, og praktfulle lokaler ble erstattet av et enklere interiør med respatexbord. Mange ble omgjort til kafeer eller bakerier. Behovet for et fristed for kvinner på handletur i byen endret seg i takt med kvinners inntreden i arbeidslivet (Roede 1981).
Et fristed
Stedet ble et samlingssted for tenåringer fra de sentrumsnære arbeiderstrøk, som oppholdt seg daglig på ”Teddy”. Ungdommen var både i stil og preferanser svært inspirert av USA. Teddy hadde bardisk, jukeboks og respatex-bord, et interiør som henvendte seg til de unge. Ikke minst var Teddy et fristed for ungdommene, utenfor voksenkontroll (Johannesen 1993).
Kaffebarene kommer
Norges første kaffebar var borte, enn så lenge (Dokk Holm 2010).
På 80-tallet, en tid preget av liberalisering av sjenkepolitikken og forbruksvekst, endret kafé og utelivet i Oslo seg radikalt. ”Vi opplever i dag en kafeéns renessanse”, skrives det i Aftenposten i 1986 . Det ble åpnet en rekke kafeer og utesteder i sentrum, enkelte med autentiske kaffemaskiner. Café Sjakk Matt i Håkon VIIs gate var en dem som hadde stor suksess under jappetiden.
Elin Børrud (2005) skriver om ”Caffé Latte tilfellet” på Grünerløkka, hvor et gatebilde som hadde vært dominert av utstillingsvinduer med hjemmelagde plakater og stablede pappkasser, endret seg til å være preget av gjennomdesignede kaffebarer med store, åpne vindusflater som kunne eksponere en ny og kjøpesterk befolkning. Kaffebarene innebar en visuell endring i bylandskapet, samtidig som nye konsummønstre og livsstiler ble svært synlige i de store vinduene.
Kaffebarens karakteristika
Rekker med sitteplasser ut mot vinduet langs en disk er en annen karakteristikk ved kaffebarer, selv om det ikke nødvendigvis var slik i de opprinnelige italienske kaffebarene. Fenomenet er heller en variant av amerikanske dinere, hvor kundene sitter og spiser vendt mot personalet og serveringsdisken. I kaffebarene er vinduer essensielle, og fremveksten av kaffebarene må dermed forstås i sammenheng med teknologisk utvikling av glass og glassfasader. Å kunne sitte inne bak et stort vindu og være tilskuer til livet på gateplan utenfor er for mange, i tillegg til å drikke god kaffe, selve opplevelsen av å gå på kaffebar. Samtidig blir man en del av et lokale mange forbipaserende titter inn på. Kundene i vinduet blir på et vis integrert i det urbane landskapet.
Å være alene sammen
Restauranter, eller de fleste kafeer, de forventer noe av deg. Det er som om du ikke er velkommen der om du ikke opererer i selskap med noen andre. Den følelsen får du aldri her (Olga i Dokk Holm 2010:143. Min oversettelse).
Dokk Holm skiller mellom det å være alene og det å være ensom. For intervjupersonene hans er det å være alene på kaffebar noe som er valgt, og noe som gir dem et nødvendig pauserom i et hektisk urbant liv. Et eksempel er den hardtarbeidende psykologen som tar lunsjen i vinduet på kaffebaren for å få et mentalt frirom i en krevende arbeidshverdag. Interiøret i kaffebarene muliggjør denne valgte alenetiden, og det er nettopp dette som i følge Dokk Holm gjør dem så populære.
Men kaffebarene har også en sosial funksjon. Kaffebarer muliggjør raske og uformelle møter over en kopp kaffe, noe som kan være nødvendig i en storby hvor nettverkene kanskje er store, men ikke alltid så forpliktende. I følge eierne av kaffebaren Kaffepikene i Nydalen er kaffebaren også et utmerket sjekkested. I 2010 inngikk de et samarbeid med nettdatingtjenesten Match.com og fikk printet nettbaserte kontaktannonser på pappkrusene sine, som de delte ut til utvalgte kunder uten ring på fingeren «for å bryte ned tabuet rundt nettdating».
For den utdannede middelklassen?
I Dokk Holms studie har både Kaffebrenneriet og Java i Ullevålsveien hatt en transformerende virkning på nabolaget de er lokalisert i. Evita i Smalgangen på Grønland trekkes derimot frem som et eksempel som motbeviser forestillingen om at kaffebarer kun er for den utdannende middelklassen. Nesten halvparten av kundegrunnlaget hos Evita er etniske minoriteter. Og Evita eksisterer side om side med rimelige butikker og enkle serveringssteder. Evita kan sies å ha gitt mer liv til gata den er lokalisert i, men den har ikke medført klassemessige endringer i området. Dokk Holm understreker at Grønland er gentrifisert, men samtidig er det noe distinkt annerledes med Grønland; fattigdommen, dopproblematikken og kriminaliteten er synlig i gatebildet. Klientellet ved Evita speiler dette mangfoldet; det er plass til alle på Evita.
Dokk Holm erkjenner at det kan være kvalitative forskjeller mellom ulike kaffebarer, og at Java i Ullevaallsveien har en annen kundekrets enn Evita i Smalgangen. I Aftenposten uttaler han likevel at det har skjedd en demokratisering av kaffebarer, og at de generelt har gått fra å være ansett som snobbesteder til å bli steder for alle.
Mot en myk urbanitet?
Kaffebarene blir ut fra et slikt ståsted mer enn et symbol på den globale økonomien, og et kommersielt sted som selger en livstilspakke til ukritiske forbrukere. Dokk Holm ser at det å gå på kaffebar er et holdepunkt i tilværelsen for mange, et rituale som gjentar seg gang på gang. Kaffebarne dekker et dypere behov hos mange for et eget rom for selvrefleksjon.
Jeg liker ikke å være sammen med noen når jeg er på Java. Jeg er der fordi jeg liker å være i mitt eget selskap. Det er så mange ting i mitt eget liv jeg har lyst til å forstå; å komme nærmere; og for meg er det en veldig eksistesiell opplevelse å drikke kaffe og se ut på gatebildet, å se ut på ingenting egentlig (Anders, en av intervjupersonene til Dokk Holm 2010:205. Min oversettelse).
På samme måte som konditoriene gjorde, tilbyr kaffebarene kvinner et sted hvor det er legitimt å oppholde seg alene. Kaffebarene er velkjente samlingssteder for barselgrupper, hvor det er uformelt nok til å amme, og hvor man kan sitte inne og holde øye med barnevognene utenfor gjennom de store vinduene. Vinduene bidrar til en viss grad av overvåking, og dermed trygghet i byen.